Stearica – Golem 202020 (beestalbumoftheweek 21-17)

Weekplaat van week 17.

In 2015 vond ik Fertile van Stearica een van de beste albums van dat jaar, dus ik was wel erg benieuwd naar nieuw werk. Golem 202020 is pas het derde album van het Italiaanse trio in al die jaren, maar stamt eigenlijk al van voor Fertile.

De muziek werd speciaal geschreven voor het Traffic Free Festival in 2011 in opdracht van The Italian National Museum of Cinema, uitgevoerd in de bioscoop van het museum, als onderdeel van het “MITO” festival in Milaan/Turijn. De inspiratie voor de muziek komt van de film ‘Der Golem, wie er in die Welt kam’ uit 1920, gemaakt door Paul Wegener en Carl Boese, een horrorklassieker die zich afspeelt in het Praag van de 16e eeuw. De tien tracks omvatten de vijf delen van de film en zijn uiteindelijk opgenomen in 2014 in een studio-sessie om dat werk vast te leggen. In 2019 is daar nog aan gesleuteld om het uiteindelijk dit jaar uit te brengen. Je zou kunnen zeggen dat Stearica, misschien ingegeven door de film dus, hier zichzelf van meerdere kanten laat zien. Er zitten zowel filmische sfeerstukken in als wat sterker beukende (post- of post-progressieve) rock, zoals we dat van ze kennen. “How He Came Into The World” is een prachtig lang ingehouden stuk post-rock dat mooi is gladgetrokken met synths, waarna het steviger losbrandt met heftige drums en gruizig gitaarwerk op het geweldige “The Great Spell”, een van de betere rocknummers van het jaar in mijn beleving. Die had wat langer mogen duren. Nou ja, daarna zit in “The Shem” ook nog een lekkere riff om op te headbangen, we zijn dan aanbeland in de film bij ‘Golem comes to life – chapter 2’. Daarna is “A Strange Servant” een mooi voorbeeld op het album waarop kalmte wordt gecombineerd met een dreigend ondertoontje. Het blijft horror, dus er zal altijd wel ergens onderhuidse spanning moeten zitten. Toch is ook opvallend hoe luchtig sommige delen van het album dan nog klinken, het refereert ook nergens aan typische horrormuziek. Wat meer typische post-rocknummers volgen daarna, zoals het “The Rose Festival” tweeluik met hier en daar wat opbouw in spanning, misschien wat meer doorsnee, maar ook zeker niet te versmaden. “In Flames” ontbrandt (pun intended) dan nog even lekker, ongetwijfeld zit daar een climax in de film ‘(the fire spell – chapter 5)’, gevolgd door het laatste sfeerstukje “Der Golem”, in de film ‘(the angels’ theme – chapter 5)’, met engelenzang van Nazzarena Galassi. Je zou de muziek eigenlijk ook in combinatie met beeld willen zien, maar zo’n letterlijke soundtrack is dit niet. De film duurt ook een half uur langer. Aan de andere kant is het album een volwaardig opzichzelfstaand product zonder dat je überhaupt iets van die film af hoeft te weten. En het is erg fijn geproduceerd; het klinkt zelfs goed en mooi ruimtelijk door mijn kleine Logitech computerspeakers. Stearica stilt met Golem 202020 een jarenlange honger naar meer, maar ik hoop dat ze niet zo lang wachten met echt nieuw materiaal.

Check alle weekplaten van 2021 op Spotify  

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s